Új hidat kap Budapest

Tamásy Szabolcs|2017. november 13.

Budapesten egy új Duna-híd építésével kívánják tehermentesíteni a meglévő úthálózatot.

 

A leendő „Galvani-híd” alapvetően a Rákóczi híd túlterheltségén segíthet, mivel a tervek szerint valahol a Déli összekötő vasúti hídon túl épülne fel. Ezzel kapcsolatot teremtve Újbuda, Csepel, Ferencváros, Kőbánya és Kispest között. A nagy kérdés, hogy pontosan hol is épüljön meg az új híd.

 

Nemzetközi meghívásos tervpályázat alapján valósul meg a beruházás, ám egyelőre az ismertetett nyomvonal számos vita tárgyát képezi. Több alternatív megoldást is javasoltak, hogy hol is lenne célszerű az új Duna hidat forgalomba állítani. A hivatalos verzió szerint a híd a Galvani út folytatása lenne. Így az M1/M7 bevezető szakaszáról kényelmesen el lehetne érni és egy forgalmas út meghosszabbításaként működhetne. Az ellenzők ugyanakkor úgy vélik, a pesti oldalon jelenleg a semmibe vezetne ez a nyomvonal.

 

Alternatív megoldásként felmerült, hogy épüljön a híd a Kvassay híd magasságában. Az itt épülő műtárgy Albertfalva és Budafok térségét a Savoya-parkon keresztül Csepel-szigeten át Pesterzsébettel kötné össze. Ezzel az útvonallal az a probléma, hogy a budai oldalon nem rendelkezik közvetlen kapcsolattal az autópályával és ez csak komoly beruházás révén valósítható meg.

 

A pesti oldali úthálózat mindkét esetben tartogat nehézségeket. Ennek forrása a Ferencvárosi pályaudvar a rendező állomással és a környező vasúti sínek garmadájával. Ez a nemzetközileg is fontos, a vasúti árufuvarozás szempontjából jelentős létesítményt igen nehézkes kikerülni, valójában csak alul- vagy felüljáró építésével lehetséges.

 

Mindenesetre a két híd közötti különbséget jelenti, hogy a Galvani úthoz tervezett változat több autópályát képes elérni, ráadásul a Ferihegyi gyorsforgalmi út bevezető szakaszához is csatlakozni tudna, míg az Albertfalvához tervezett változat közvetlenül csak az M6-os autópálya bevezető szakaszához kapcsolódna.

 

Nem mindegy, hogy az új híd a Rákóczi híd és a déli M0-s híd között hol épül meg, mégis a lényeg, hogy tehermentesítse a Rákóczi híd és a Hungária körút forgalmát, valamint a hídhoz kapcsolódó utak megfelelő kapacitással bírjanak. A várakozások szerint érezhető könnyebbséget fog jelenteni a közlekedőknek a megvalósuló déli körgyűrű a jelenleg túlterhelt utakon.

scrollUp